fbpx
בחרו עמוד

מאת: אסף קופפר

הבורסה האמריקאית בשנת 2023 הייתה עדה לשנה דינאמית ומלאת אירועים, בסימן מגמות והתפתחויות משמעותיות. כלכלת ארה"ב המשיכה לצמוח בשנת 2023, תוך שהיא מתנגדת לתחזיות של כמה כלכלנים ופוליטיקאים לגבי היפר-אינפלציה, מיתון או סטגפלציה. התוצר המקומי הגולמי (תוצר) הציג ביצועים טובים יותר מאשר בשנת 2022, והאיץ לשיעור של 4.9% ברבעון השלישי. שיעור האבטלה נשאר מתחת ל-4%, במיוחד בערך 3.7% בנובמבר, מה שהיה עקבי עם התקופה המקבילה ב-2022.

על האינפלציה בארה"ב, שהגיעה ב-2022 לעליה שנתית של 9.1%, שיא של 40 שנה, הושגה שליטה ומדד המחירים לצרכן האחרון (CPI) המודד את רמת האינפלציה השנתית בארה"ב, הראה כי היא עומדת כבר על עליה של 3.1% בלבד, כאשר מדד הצריכה האישית (PCE) ירד ל-2.6% בנובמבר 2023. ירידה זו באינפלציה נבעה חלקית מהצעדים המוצלחים של הפדרל ריזרב ומאיזון מחדש בשוק העולמי של ביקוש ואספקה.

מחירי הדלק ירדו באופן משמעותי ממעל 6 דולר לגלון במדינות מסוימות לממוצע ארצי של 3.112 דולר לגלון עד 2023. בנוסף, מחירי הנפט הגולמי של מערב טקסס ביניים (WTI) ירדו ל-71.65 דולר לחבית, ירידה בולטת מהשיא של כ-120 דולר לגלון בשנת 2022.

בתגובה לאינפלציה הגבוהה, העלה הפדרל ריזרב את הריבית, כאשר הריבית הפדרלית גדלה ל-5.5% עד סוף 2023. זה היה חלק מאסטרטגיה רחבה יותר להרחיב נזילות מהשוק ולשלוט באינפלציה.

שוק המניות חווה התאוששות. בשנת 2023 יש לציין כי מניות הטכנולוגיה הגדולות השיגו ביצועים יוצאי דופן, ותרמו לרווח הנאסד"ק של כ-45%. גם מדד S&P 500 ראה עליות משמעותיות עם עלייה של 26%. הדאו ג'ונס וראסל 2000 הראו גם הם מגמות חיוביות עם עליות של 13.7% ו-16.8%, בהתאמה.

 

הופעת הבינה המלאכותית בשנת 2023 סימנה שינוי משמעותי בשוק ההון

שנת 2023 סימנה שינוי משמעותי בנוף שוק המניות עם הופעתה של בינה מלאכותית (AI) כמגזר צמיחה קריטי. שוק הבינה המלאכותית, המוערך ביותר מ-200 מיליארד דולר, צפוי לזנק ל-1.85 טריליון דולר עד 2030. מסלול צמיחה זה בא לידי ביטוי בשוק המניות, שבו מניות הבינה המלאכותית מילאו תפקיד מרכזי.

  1. אנבידיה (NVDA) שהתמקדה בפיתוח טכנולוגיית שבבי AI, במיוחד שבבי ה-H100 שלה, ביססה את עצמה כחדשנית ומובילה בטכנולוגיית ה-AI. החברה מכרה למעלה מחצי מיליון שבבים והראתה ביצועים פיננסיים עקביים ועלתה בכ-244% ב-2023. 
  2. מיקרוסופט (MSFT) מיקרוסופט חוותה עלייה של 57% במניות, המונעת על ידי השקעות אסטרטגיות ב-OpenAI והחדרה של מוצרים חדשניים כמו Copilot. ההתקדמות הללו תואמות את יעדי ההכנסה השאפתניים של המנכ"ל סטיה נדל. 
  3. אדוונסד מיקרו דיווייסז (AMD) התגלתה כמתחרה חזקה בשוק שבבי הבינה המלאכותית עם שבבי ה-MI300 שלה, המספקת חלופות חסכוניות למוצרים של אנבידיה וצברה אחיזה בקרב ענקיות הטכנולוגיה של עמק הסיליקון והמניה הגיבה בהתאם ועלתה בכ-130% ב-2023.

הטרנספורמציה של מגזר הבינה המלאכותית כונתה "שינוי סיסמי", המחייה קשת רחבה של מניות טכנולוגיה לאחר שנת 2022 מאתגרת. השילוב של טכנולוגיות בינה מלאכותית הוביל לצמיחה מחודשת בשוק, והעניק למשקיעים הזדמנות פז לגוון את תיקי ההשקעות שלהם עם מניות AI. ההשפעה ההולכת וגוברת של AI בתעשיות שונות הפכה אותה למילת באזז בשיחות משקיעים, ואותת על השפעתה המסיבית על אסטרטגיות עסקיות ובחירות השקעות.

שנת 2023 הייתה שנה מכוננת עבור AI בשוק המניות, עם תרומות משמעותיות של חברות מובילות בטכנולוגיה וחדשנות. מגמה זו מייצגת עידן חדש באסטרטגיות השקעה בשוק המניות, תוך התמקדות בחשיבות הגוברת והפוטנציאל של טכנולוגיות AI.

מבין המניות הבודדות, קרוואנה (CVNA) התגלתה כאחת עם הביצועים הטובים ביותר, וצברה יותר מ-1,000% מאז ינואר. עם זאת, לא כל החברות הצליחו, לדוגמא, ג'נרל דולר (DG) קמעונאית הסטוקים ירדה 47% ומודרנה (MRNA) יצרנית החיסונים, ירדה ב-40% בעקבות ירידה בביקושים לחיסוני הקורונה ב-2023.

פריצת הביטקויין ב-2023

בשנת 2023, שוק מטבעות הקריפטו, במיוחד הביטקוין, חווה פריחה מחודשת, בעיקר המונעת על ידי הציפייה לתעודת סל של הביטקוין החדשה. אופטימיות זו נבעה מהציפיות שרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) תאשר את תעודת סל הביטקוין הראשונה, שצפויה הייתה לייצר "ביקוש נוסף של עשרות מיליארדי דולרים" לביטקוין.

הביטקוין הראה עליות יוצאות דופן, וסימן את 2023 כשנתו הטובה ביותר מאז 2020 במונחים של עליות באחוזים. ערכו של המטבע הקריפטוגרפי עלה במידה ניכרת על רקע ספקולציות לגבי תעודת הסל, למרות שהוא התמודד עם תנודתיות מסוימת והיפוכים במהלך השנה.

הסיכוי שתעודות סל תאושר על ידי ה-SEC השפיע באופן משמעותי על המחיר של הביטקוין. השוק צפה שתעודות הסל הללו, ברגע שיגיעו לשוק, יביאו לביקוש נוסף משמעותי לביטקוין. העלייה הצפויה בביקוש הייתה הגורם העיקרי שהניע את העלייה של ביטקוין בשנת 2023​​.

חציית הביטקוין, שמפחיתה את תגמול הכרייה, השפיעה באופן היסטורי על מחיר הביטקוין באופן חיובי. עם זאת, ככל שהביטקוין גדל עם הזמן, המשמעות של שתגמולי כרייה פחתה. ההתמקדות עברה לעבר קבלת שוק רחבה יותר וההשפעה הפוטנציאלית של קבלת תעודות סל, שהפכו לגורמים משפיעים יותר על המחיר ונוכחות הביטקוין בשוק.

שנת 2023 סימנה נקודת מפתח עבור ביטקוין ושוק הקריפטו הרחב יותר, המונעת על ידי ציפייה וספקולציות סביב הצגת תעודת סל הביטקוין, מה שמאותת על קבלה ומיסוד רחב יותר של מטבעות קריפטו בשווקים הפיננסיים.

  1. קויינבייס (COIN), בורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב, חוותה זינוק של 330% בערך מנייתה ב-2023, למרות אתגרים משפטיים מתמשכים מול רשות ניירות ערך בארה"ב. עלייה משמעותית זו מדגישה את החוסן והאמון של המשקיעים במודל העסקי של קויינבייס ובפוטנציאל הצמיחה בתחום המטבעות הקריפטו. 
  2. מיקרוסטרטג'י (MSTR) חברת ניתוח הנתונים, ראתה את מחיר המניה שלה עלה בכ-370% בשנת 2023. החברה ידועה בהחזקות הביטקוין המשמעותיות שלה וברכישות חוזרות ונשנות של המטבע הקריפטו, ביצועי המניות של מיקרוסטרטג'י היו קשורים קשר הדוק לדינמיקה החיובית של שוק הביטקוין. 
  3. מרתון דיגיטל (MARA) הנחשבת לכורת מטבעות הקריפטו הגדולה ביותר בצפון אמריקה, ראתה את מחיר המניה שלה זינק ב-540% בשנת 2023. הצמיחה המרשימה הזו הובילה לעליה משמעותית אצל מתחרותיה, כמו Bitfarms ו-CleanSpark, שגם מחירי המניות שלהן עלו משמעותית, ב-610 % ו-458%, בהתאמה. 
  4. ריוט פלטפורמס (RIOT) התבלטה ברכישת מכונות הכרייה הגדולות ביותר של ביטקוין של השנה, ראתה את מחיר המניה שלה עולה ב-340% בשנת 2023. צמיחה זו מדגישה את ההשקעות האסטרטגיות של החברה בהרחבת יכולות כריית הביטקוין שלה.

ביצועי המניות הללו משקפים את המגמות הרחבות יותר ואת ההתעניינות הגוברת של המשקיעים בשוק מטבעות הקריפטו, במיוחד בחברות המעורבות ישירות בכריית קריפטו, מסחר וטכנולוגיית בלוקצ'יין.

מגזר האנרגיה המתחדשת, במיוחד מניות הסולאריות, ירד במהלך השנה. אינפייז אנרג'י (ENPH) הובילה את הירידה עם ירידה של 50% במחיר המניה שלה. ירידה זו משקפת אתגרים רחבים יותר בשוק האנרגיה המתחדשת ותחרות בתוך המגזר.

חברות כמו פלנטיר (PLTR) הצליחו להתגבר על סנטימנטים דוביים והתגלו כאחת המניות עם הביצועים הטובים ביותר כאשר המניה עלתה השנה ביותר מ-150% המושפעת מהתרחבות לעסקאות ביטחוניות וממשלתיות, כמו גם למיזמים מסחריים.

ניתוח הנתונים מבוסס הבינה מלאכותית של פלנטיר תפס תאוצה ב-2023

כלכלת ארה"ב צמחה בקצב שנתי של 5.2% ברבעון השלישי, הציון הטוב ביותר מאז הרבעון הרביעי של 2021. צמיחה זו נבעה על ידי הצרכן האמריקאי וגידול בתעסוקה. בניגוד לציפיות, העלייה בריביות המשכנתאות לא הביאה לירידות מחירים בבתים בארה"ב. מכירות בתים חדשים התייצבו, והמלאי הנמוך של בתים קיימים החזיר את המחירים לשיאים של כל הזמנים.

הפדרל ריזרב העלה את הריבית ל-5.5% בשנת 2023, כאשר הריבית על פני עקומת משרד האוצר של ארה"ב קרובה ל-5%. זה השפיע על ביצועי הרווח הקבוע, אך גם סייע למתן את ירידות שער האג"ח.

בשוק העבודה היו סימני היחלשות, כאשר שיעור מציאת העבודה היה דומה להתנהגות במיתון. אם מגמה זו תימשך, היא עלולה להוביל לאתגרים נוספים בשוק העבודה.

מגמות שונות נצפו בשנת 2023, ביניהן עליית ריבית, פריחה בתעשייה הביטחונית, חוסן בענף הביטוח, תקופת פריחה עבור מטבעות הקריפטו, עניין מוגבר בזהב, השפעות של בלאי על תעשיות מסוימות, וכן אתגרים למגזר הרכבים החשמליים שחוו ירידה בביקושים ועליה בתחרות שהציתה מלחמת מחירים.

ב-2023, שוק הבנקאות בארה"ב עבר טלטלה משמעותית, בעקבות עליות חדות בריביות ואינפלציה גבוהה, עליית הריבית הגבירה את רווחי הריבית הנקיים, אך גם הגבירה את החשש מאי יכולת החזר של הלווים והגדילה את עלויות ההלוואות. במרץ 2023, שלושה בנקים קטנים עד בינוניים קרסו, כולל בנק סיליקון ואלי שהיה בנק ששימש הרבה חברות טכנולוגיה וגם בנק סיגניצ'ר עם חשיפה גדולה לקריפטו. הממשל התערב עם תוכניות חירום להבטחת הפיקדונות ולספק נזילות למערכת הבנקאית.

שוק ההון באירופה ראה עליה מרשימה ב 2023 כאשר מדד היורוסטוקס 50 עלה בכ-13.5% ב-2023 בהובלת המגזר הטכנולוגי עם עלייה של 19% במגזר זה, בי.אי סמיקונדקטור (BESI.AS) מהולנד זינקה ב-152%, ואיי.אס.אם אינטרנשונל (ASM.AS) סיימה את את השנה בעלייה של 103%​​.

סקטור הצריכה הבררנית הראה ביצועים חזקים עם עלייה של 18%, כאשר פנדורה (PNDORA.CO) רשת חנויות התכשיטים המייצרת ומוכרת תכשיטים מדנמרק זינקה ב-96%​ ב-2023​. סקטור התעשיה הראה עלייה של 17%, כאשר יצרנית רכבי היוקרה הבריטית רולס רוייס (RYCEY) עלתה ב-225%​​ ב-2023, מה שמדגיש את התעוררות שוק היוקרה וחזרת הצרכנים לשוק למרות הריבית הגבוה. מגזרי הבריאות, שירותים ואנרגיה נאבקו, עם עליות ממוצעות של רק 5.9%, 7% ו-9% בהתאמה​​.

שוקי המניות באסיה

הביצועים של שוקי המניות באסיה בשנת 2023 אופיינו בהתפתחויות ומגמות בולטות, במיוחד בסין, טייוואן, דרום קוריאה ומדינות ASEAN, כאשר הודו מציגה מגמה ברורה

סין ראתה עלייה משמעותית (+11.8%) כאשר הנסיעות והצריכה עלו לאחר מגיפת הקורונה. השוק של טייוואן (+12.7%) הובל על ידי מגזר האלקטרוניקה, במיוחד מניות מוליכים למחצה כמו TSMC. השוק של דרום קוריאה (+12.4%) נהנה משינויים רגולטוריים וממדיניות הבנק המרכזי.

כל שווקי ASEAN (איגוד מדינות דרום-מזרח אסיה הכולל את אינדונזיה, מלזיה, הפיליפינים, סינגפור, תאילנד, ברוניי, וייטנאם, לאוס, מיאנמר וקמבודיה) דיווחו על תשואות חיוביות. סינגפור (+7.5%) הובילה את האזור, ואחריה הפיליפינים (+5.4%), תאילנד (+3.8%), אינדונזיה (+3.3%) ומלזיה (+2.9%). שווקים אלו הושפעו מגורמים כמו הקלה באינפלציה, התרחבות כלכלית ועודפי סחר חזקים.

יפן חוותה תסריט שונה ממדינות מפותחות אחרות, עם שיעורי ריבית נמוכים שנשמרו על ידי בנק יפן. הין היפני נחלש מול הדולר.

המניות ההודיות עמדו בביצועים נמוכים בהשוואה לעמיתיהם באסיה, ונסוגו ב-3.0%. זה נבע בחלקו מבעיות במניות קבוצת עדני. עם זאת, כלכלת הודו צפויה לצמוח ב-7% בשנת הכספים הנוכחית.

סין שמרה על תחזית חיובית בתחומים כמו צריכה, בריאות, תוכנה ותעשיות נבחרות. ה-ASEAN נהנו מהשקעות מערביות מוגברות ומהשקעות סיניות יוצאות, עם השלכות משמעותיות על תשואות בר קיימא לטווח ארוך. לעומת זאת, מוצעת גישה סלקטיבית יותר עבור הודו עקב הערכות שווי שנמתחו כבר והצורך בהערכה מחודשת לאחר התקרית בקבוצת אדאני.

החברות האירופאיות שבלטו בשנת 2023:

  1. יוניקרדיט (UCG.MI): מניות חברת בנקאות והשירותים הפיננסיים האיטלקית זינקו ב-84%, מה שהדגיש את המודל העסקי החזק והיוזמות האסטרטגיות שלה. 
  2. פרארי (RACE): מניית יצרנית הרכב האיטלקית ראתה עליה של 57%, מה שמראה שלמרות הריבית הגבוהה שוק היוקרה מתחיל להתאושש והקונים חוזרים לרכוש את מכוניות החברה היוקרתית. 
  3. תעשיית עיצוב טקסטיל (ITX.MC): חברת האם של זארה הספרדית חוותה עלייה של 58% בערך המניה, מונעת מפתיחה מחדש של חנויות פיזיות וצמיחה במסחר האלקטרוני. 
  4. בנקו בילבאו ויזסייה ארגנטריה (BBVA, ספרד): בנק זה ניצל את ההתאוששות הכלכלית של ספרד, עד לעלייה של 46% בערכו. 
  5. אדידס (ADS, גרמניה): ענקית בגדי הספורט רשמה עלייה של 52%, המשקפת את האימוץ מחדש של ספורט ואורח חיים פעיל בעולם לאחר המגיפה. 
  6. הרמס (HESAY): ענקית מותגי היוקרה הצרפתית ראתה עלייה של 38% בערך מנייתה, מה שהוכיח את חוסנם של מוצרי צריכה יוקרתיים. 
  7. נובו נורדיסק (NVO): החברה הדנמרקית הנחשבת לגדולה באירופה לפי שווי שוק ראתה עלייה של 49% בערך המניה, מונעת על ידי טיפולי הסוכרת ומוצרי הטיפוח שלה נגד השמנה.

אחת מחנויות חברת הנעלת והלבשת האתלטיקה אדידס

שוקי אסיה:

לשנת 2023, מספר מניות ביפן ובסין הראו ביצועים משמעותיים והן ראויות לציון בהישגיהן ובפוטנציאל שלהן. הנה כמה דוגמאות משתי המדינות:

החברות הסיניות שבלטו בשנת 2023:

  1. מיניסו (MNSO): רשת קמעונאית בינלאומית המציעה מוצרי אורח חיים בעיצוב יפני. המניה עלתה בכ-170.5% במהלך 2023. 
  2. לי אוטו (LI): יצרנית הרכבים החשמליים, שנחשבת למובילה בקרב יצרניות הרכבים החשמליים הסיניות, במיוחד בקטגוריית ה-SUV היוקרתיות. המניה עלתה ב-75% ב-2023. 
  3. לנובו (LNVGY): יצרנית המחשבים היפנית, למרות ירידה במכירות מחשבים, מניות החברה עלו ב-78% ב-2023 בשל התמקדותה בתחום הבינה המלאכותית​​.​ 
  4. פינדודו (PDD): חברת מסחר אלקטרוני הגדולה ביותר בסין, שעברה את שווי השוק של עליבאבא​​ (BABA) ועלתה ב-74% ב-2023

חברת המסחר האלקטרוני הגדולה בסין פינדודו

החברות היפניות שבלטו בשנת 2023:

  1. ג'פן אנדג'ן קורפריישן (6016.T): שהציגה עלייה מרשימה של 510%​​, החברה מתמחה במנועי דיזל ימיים. 
  2. אג'יל מדיה נטוורק (6573.T): שהציגה עלייה של 374%​​, היא חברה יפנית המספקת שירותי פרסום וקידום באמצעות תכניות שגרירים, כולל ניתוח והפעלה של מערכות חברתיות. 
  3. לאסט וואן מייל (9252.T): הציגה עלייה של 371%​​, חברה העוסקת בעיקר בתחום התשתיות הביתיות, כולל שירותי משלוחים וגישה לאינטרנט​. 
  4. דאנטו הולדינגס (5337.T): הציגה עלייה של 363%​​, חברה יפנית המתמחה בייצור ומכירת אריחים, עם פעילויות בתחום התכנון האדריכלי, פיתוח מגורים וניהול השקעות. 
  5. הדווטרס (4011.T): הציגה עלייה של 358%​​, חברה העוסקת בפתרונות בינה מלאכותית, המציעה שירותי אינטגרציה ודיגיטליזציה לחברות, החברה הציגה צמיחה משמעותית בהכנסות וברווח הנקי בשנת 2023.

בהסתכלות אחורה על שנת 2023, אנו מבינים כי הייתה זו שנה של פריחה ושינויים מרשימים בשוקי ההון העולמיים. מהצמיחה הכלכלית בארצות הברית, דרך ההתפתחות הדינמית של שוק הקריפטו ועד לכניסתה של הבינה המלאכותית כגורם משמעותי בשוק ההון – כל אלו ועוד הם סימנים לעידן חדש של השקעות, חדשנות והתפתחות. שוק המניות באסיה, ובמיוחד הביצועים המרשימים במדינות כמו סין, יפן והודו, הדגימו את כוחן של כלכלות עולות. עם זאת, השנה הזו הציבה גם אתגרים רבים ושינויים במדיניות כלכלית, שהשפיעו על נתיבי ההשקעה ועל האסטרטגיות העסקיות של חברות ומשקיעים כאחד. בעולם שבו הטכנולוגיה והחדשנות הם המניע העיקרי, שנת 2023 הוכיחה שלא רק הגדולות נשארות במרכז הבמה, אלא גם הנחישות והמובילות בחדשנות יכולות להיות מנוע לצמיחה והצלחה.

מקורות:
פייננשל טיימס
יאהו פייננס
או.אי.סי.די
פוקס ביזנס
סי אן אן
רויטרס
ניו יורק טיימס
פינוויז

   *הכותב משמש כעובד בחברת אינטראקטיב שירותי בורסה
בע"מ (להלן: "החברה"). כל האמור והמוצג בכתבה זו ניתן באופן כללי בלבד ואינו מהווה
ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או המלצה כלשהי למסחר בשוק ההון המתחשבים בנתונים
ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך ו/או נכסים
פיננסים מכל סוג, מדדים וכיו"ב. כמו כן, המידע המוצג בכתבה לעיל אינו מהווה תמריץ
ו/או המלצה ו/או ייעוץ לפעול בדרך כלשהי בשוק ההון. על כן, אין לפרש דבר באמור
בכתבה כהמלצה או ייעוץ לביצוע רכישה או מכירה של כל נייר ערך או נכס פיננסי המוצג
בה. הנתונים המוצגים בכתבה אינם מהווים ערובה או מדד כלשהו לתוצאות ותשואות
עתידיות. הניתוח שבוצע לעיל הינו רק על בסיס מידע פומבי ציבורי וללא שיח עם החברות
המוזכרות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים
ובצרכים המיוחדים של כל אדם. פעילות בשוק ההון דורשת ידע, הבנת סיכונים ומיומנות.
כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.
החברה ו/או הכותב עשויים להחזיק חלק מניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסיים המוזכרים
לעיל.

80.79.6.161
דילוג לתוכן