fbpx
בחרו עמוד

מאת: אסף קופפר

בעולם שבו ההתקדמות הטכנולוגית שינתה אינספור תעשיות, שירותי הבריאות תמיד היו תחום בשל לחדשנות. עם זאת, התפרצות מגיפת הקורונה העבירה באופן דרמטי את הנרטיב, והעבירה את הרפואה הטלפונית מהשוליים למרכז הבמה של פתרונות הבריאות העולמיים.

טלרפואה, בליבה, רותמת את כוח הטלקומוניקציה וטכנולוגיית מידע כדי לספק הערכות בריאות, אבחונים וטיפולים מרחוק. בעוד שהיסודות של שירותי בריאות בטלפון החלו לצוץ לפני מספר עשורים, הפוטנציאל שלה מומש במלואו רק לאחרונה. היכולת לחבר מטופלים באופן מידי עם אנשי מקצוע רפואיים, ללא קשר למגבלות גיאוגרפיות, מבשרת עידן חדש בתחום הבריאות, ומפרקת מחסומי נגישות.

המהפך העולמי שנגרם על ידי מגיפת הקורונה עשה יותר מאשר רק שיבש פגישות רפואיות מסורתיות. זה חולל שינוי פרדיגמה. כאשר ההתייעצויות האישיות הפכו למסוכנות, מטופלים ורופאים חיפשו חלופות כאחד. טלרפואה גשרה על הפער הזה והבטיחה שלמרות הנעילה והסגרים, שירותי בריאות חיוניים נשארו זמינים. זו לא הייתה רק תגובה למשבר, זו הייתה אבולוציה של נורמה חדשה בתחום הבריאות.

המכשירים הלבישים של היום הם פלאי חדשנות טכנולוגית. מעבר למעקב אחר צעדים או דופק, הם מספקים מדדי בריאות שבעבר לא יכולנו לחלום שיהיו כה נגישים – מדפוסי שינה ועד רמות גלוקוז. יחד עם כלי אבחון מונעי בינה מלאכותית, מכשירים אלה מציעים לא רק נתונים בזמן אמת אלא גם תובנות חזויות, המאפשרות ניהול בריאות פרואקטיבי. התקדמות זו יוצרת רצף של טיפול המטשטשת את הקווים בין מערכות הבריאות המסורתיות לחיי היומיום.

בעולם הפיננסי, עלייתה של הרפואה הטלפונית לא נעלמה מעיניהם של משקיעים. חברות כגון טלדוק (TDOC) וטוקספייס (Talk) וכן חברות נוספות, עשו פריצת שוק ועלו בצורה משמעותית בתקופת הסגרים שהיו בעקבות מגפת הקורונה. העניין הגובר של המשקיעים מדגיש את האמונה של העולם הפיננסי באריכות החיים והרווחיות של הרפואה הטלפונית. חברות אלה, כמו גם חברות אחרות, מציגות פתרונות חדשניים ומודלים הניתנים להרחבה ומהוות דוגמה לחברות בתחום זה אשר מייצגות את עתיד גופי הבריאות-טק הנסחרים בבורסה.

רופא נותן שירות לחולה דרך אפליקציה

בעוד שמגיפת הקורונה האירה את היתרונות המידיים של הרפואה הטלפונית, היישומים שלה חורגים מעבר לתרחישי מגיפה. באזורי מלחמה שבהם מתקנים רפואיים פיזיים עלולים להיפגע, או במקומות מרוחקים שבהם הגישה לטיפול רפואי מוגבלת, בריאות טלפונית מציעה חבל הצלה. יתרה מכך, הנוחות העצומה שהיא מציעה – הפחתת זמני המתנה, נסיעות ועלויות נלוות – הופכת אותה לאופציה אטרקטיבית להתייעצויות ומעקבים שגרתיים.

בריאות הנפש, אפופה היסטורית בסטיגמה, מצאה בעלת ברית חדשה בפלטפורמות הבריאות הטלפוניות. חברות כמו Talkspace מספקות גישה דיסקרטית, נגישה וידידותית למשתמש לטיפול פסיכולוגי דרך הטלפון. הפורמט הדיגיטלי מאפשר למשתמשים לעסוק בתנאים שלהם, לטפח תחושת שליטה ופרטיות, מה שיכול להיות חיוני במיוחד עבור אלה המחפשים תמיכה בבריאות הנפש.

עוד לפני המגיפה, שירותי הבריאות הטלפונית הייתה בתנופה כלפי מעלה, אך  לאחר המגיפה, הצמיחה שלה הייתה לא פחות מאקספוננציאלית. בתי חולים, מרפאות ומטפלים בודדים, כולם ראו את היתרונות והפוטנציאל של שילוב פתרונות בריאות דיגיטליים בהצעות שלהם. המספרים, בין אם במונחים של שיעורי אימוץ משתמשים ובין אם במונחים של יצירת הכנסות, מדברים בעד עצמם, דבר המצביע על מגמה שצפויה להמשיך כלפי מעלה.

המסע של הטלרפואה רק התחיל וככל שהטכנולוגיות מתקדמות והקישוריות הגלובלית משתפרת, הגבולות של מה שאפשרי יתרחבו. אתגרים כגון אבטחת מידע, אישורים רגולטוריים ויכולת הסתגלות של משתמשים נותרו, אך היתרונות הפוטנציאליים – הן במונחים של תוצאות בריאותיות והן מבחינת כדאיות כלכלית – אינם ניתנים להכחשה. השילוב של טכנולוגיה ושירותי בריאות, כך נראה, הוא לא רק שלב חולף אלא התוכנית לעתיד.

ההשלכות הכספיות של עלייתה של הרפואה הטלפונית הן מדהימות. מעיון בגלובל מרקט אינסייטס עולה, כי הנתונים הסטטיסטיים בתעשייה מלמדים שגודל שוק הטלרפואה כבר הוערך בלמעלה מ-71.5 מיליארד דולר בשנת 2022. בהתחשב בתשתית הטכנולוגית ובמערכת האקולוגית של ארה"ב, זו נמצאת בחזית הפריחה הזו, כאשר שוק הרפואה הטלפוני שלה מוערך ביותר מ-35 מיליארד דולר באותה שנה.

המספרים האלה הם לא רק זינוק זמני שנבע מהמגיפה. התחזיות המפורסמות בגלובל מרקט אינסייטס מצביעות על המשך מסלול הצמיחה הזה. עם צפי לזינוק של למעלה מ-12.5% בשנה במהלך התקופה של 2023-2032 והתעשייה לא מראה סימנים של האטה. במונחים מוחשיים יותר, שוק הטלרפואה העולמי צפוי לצמוח מ-94.44 מיליארד דולר ב-2023 לסכום עתק של 286.22 מיליארד דולר עד 2030.

גודל השוק של הטלרפואה על פי גלובל מרקט אינסייטס

אי אפשר לייחס את הצמיחה האקספוננציאלית הזו למגיפה בלבד. בעוד שמגיפת הקורונה ללא ספק שיחקה תפקיד מרכזי, גורמים אחרים היו מכריעים. המספר העולה של חולים כרוניים, במיוחד במדינות מפותחות כמו ארה"ב, היה מניע משמעותי. ככל שעלויות שירותי הבריאות ממשיכות לטפס, רפואה טלפונית מציגה פתרון חסכוני, המאפשר התערבויות בזמן וניטור מתמשך. יתר על כן, התקדמות טכנולוגית והגדלת ההשקעה בבינה מלאכותית ובציוד לביש אפשרו לנטר ולאבחן שפע של מצבים מרחוק, מה שהופך את שירותי הבריאות ליותר פרואקטיביים ופחות תגובתיים.

אחד המגזרים הבולטים ביותר בתחום הטלרפואה הוא תעשיית המכשור הרפואי הלביש. מכשירים אלה הפכו לכלים חיוניים בנוף הבריאות המודרני, ומציעים לחולים ולרופאים גישה בזמן אמת למדדי בריאות חיוניים. עד 2023, ניתוח השוק של גלובל מרקט אינסייטס חוזה ששוק המכשור הרפואי הלביש ישיג צמיחה מדהימה, עם תחזיות המצביעות על שוויו של 168.2 מיליארד דולר עד 2030. גורמים כמו העלייה בשיעורי ההשמנה, יחד עם הצורך הגובר במעקב בריאות רציף, מניעים את הצמיחה הזו.

מעבר לנוחות, טלרפואה והטכנולוגיות הנלוות לה מציעים פוטנציאל משמעותי מבחינת תוצאות הטיפול בחולים כאשר מגיפת הקורונה הדגישה את החשיבות של מכשירי ניטור מטופלים מרחוק. כלים אלו יכולים לעקוב ולדווח על מדדי מטופלים מבלי לדרוש ביקורים אישיים, מה שמוביל לאספקת שירותי בריאות יעילה יותר ופוטנציאל לתוצאות טובות יותר של המטופלים. במקרה של משבר בריאות עולמי נוסף, מכשירים אלה עשויים להיות יקרי ערך יעילים מאוד באבחון חולים ומתן טיפול מרחוק.

בהסתכלות מעבר להשלכות המיידיות של תנופת הרפואה הטלפונית, חיוני לקחת בחשבון את המגמות ארוכות הטווח והטכנולוגיות המתפתחות שיעצבו את התעשייה בשנים הקרובות. דיווחים מצביעים על מספר עצום של התקדמות באופק, כאשר בינה מלאכותית (AI) משחקת תפקיד משמעותי ברבים מהפיתוחים הללו. בין אם זה באמצעות כלי אבחון משופרים, ניטור מטופלים מדויק יותר, או אפילו האופן שבו הנתונים מוצגים ופורשים, בינה מלאכותית מבטיחה להיות הדבר הגדול הבא בתחום הבריאות הטלפונית. תחום זה צפוי להיות מושפע מאוד מבינה מלאכותית, מניתוח נתונים ועד אבחון, תפקידה של הבינה המלאכותית ברפואה טלפונית יהיה בעל חשיבות עליונה, שיוביל לטיפול מדויק ויעיל יותר בחולים.

שימוש בנתונים מדוייקים ממוצרים לבישים מאפשר לרופא לתת אבחנה מרחוק

אזורים מתפתחים, המתמודדים עם עלייה במחלות כרוניות, פונים לרפואה טלפונית כפתרון בר-קיימא. גישה זו אינה מתייחסת רק לטיפול מיידי בחולה, זו גם אסטרטגיה כלכלית. ניתן להפחית במידה מסוימת את העלויות הכרוכות בטיפול רפואי מסורתי באמצעות התערבויות טלרפואה. המעבר הזה לעבר פתרונות בריאות וירטואליים מבטיח לא רק תוצאות טובות יותר של המטופלים אלא גם חיסכון משמעותי בעלויות עבור מערכות הבריאות בעולם.

קיימות חברות ציבוריות רבות העוסקות בתחומים אלו. מבלי למצות, להלן מספר דוגמאות:  

טלדוק (TDOC): טלדוק מציעה מגוון רחב של שירותי בריאות וירטואליים על בסיס B2B למבוטחים, מעסיקים וארגונים אחרים וגם ישירות לצרכנים.

גודראקס (GDRX): ידועה בזכות פלטפורמת השוואת מחירי המרשמים שלה, גודראקס יצאה גם לתחום הרפואה הטלפונית, המאפשרת למטופלים להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום הבריאות באופן וירטואלי.

טוקספייס (TALK): פלטפורמה דיגיטלית שמחברת משתמשים עם מטפלים מורשים, טוקספייס הפכה למקום יעד עבור רבים המחפשים שירותי בריאות נפש, במיוחד במהלך המגיפה.

לסיכום, תחום הרפואה הטלפונית או הטלרפואה, המונעת על ידי האתגרים חסרי התקדים של מגיפה עולמית, הוכיחה את חיוניותה. עם השילוב העוצמתי של נגישות, יכולת טכנולוגית ויעילות, היא עומדת מוכנה להגדיר מחדש את נוף שירותי הבריאות בעשורים הבאים. בעוד המספרים והתחזיות מרשימים, הערך האמיתי של רפואה טלפונית טמון בפוטנציאל שלה לדמוקרטיזציה של שירותי הבריאות. ככל שהתשתית משתפרת, אפילו פינות מרוחקות של העולם יכולות לקבל גישה למומחיות רפואית ברמה עולמית, מה שמיישר את מגרש המשחקים. עם זאת, כמו בכל צמיחה מהירה, אתגרים רבים. מכשולים רגולטוריים, חששות לפרטיות נתונים והצורך בפרוטוקולים סטנדרטיים הם תחומים שדורשים תשומת לב. אבל בהתחשב ביתרונות הבלתי ניתנים להכחשה ובתנופה שיש לתעשייה, העתיד של הרפואה הטלפונית נראה מבטיח, ומשנה את הדרך שבה אנו תופסים ומקבלים טיפול רפואי.

מקורות:
יאהו פייננס
פייננשל טיימס
גלובל מרקט אינסייטס
דה פול
דלוייט

   *הכותב משמש כעובד בחברת אינטראקטיב שירותי בורסה
בע"מ (להלן: "החברה"). כל האמור והמוצג בכתבה זו ניתן באופן כללי בלבד ואינו מהווה
ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או המלצה כלשהי למסחר בשוק ההון המתחשבים בנתונים
ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך ו/או נכסים
פיננסים מכל סוג, מדדים וכיו"ב. כמו כן, המידע המוצג בכתבה לעיל אינו מהווה תמריץ
ו/או המלצה ו/או ייעוץ לפעול בדרך כלשהי בשוק ההון. על כן, אין לפרש דבר באמור
בכתבה כהמלצה או ייעוץ לביצוע רכישה או מכירה של כל נייר ערך או נכס פיננסי המוצג
בה. הנתונים המוצגים בכתבה אינם מהווים ערובה או מדד כלשהו לתוצאות ותשואות
עתידיות. הניתוח שבוצע לעיל הינו רק על בסיס מידע פומבי ציבורי וללא שיח עם החברות
המוזכרות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים
ובצרכים המיוחדים של כל אדם. פעילות בשוק ההון דורשת ידע, הבנת סיכונים ומיומנות.
כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.
החברה ו/או הכותב עשויים להחזיק חלק מניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסיים המוזכרים
לעיל.

80.79.6.161
דילוג לתוכן